Přeskoč na obsah
27. 2. 2025
Tisková zpráva

V liberecké galerii se ukrývá Třesoucí se říše. Stojí za ní slavná maďarská sochařka

Letošní výstavní sezónu liberecké galerie zahajuje umělkyně maďarského původu Zsófia Keresztes, která má na svém kontě už několik mezinárodních výtvarných úspěchů. Její výstava s názvem Trembling Empire odkazuje na svět, který v současné době prochází velkou transformací. K vidění je tu celkem 8 mozaiko-textilních soch inspirovaných ženským tělem, přírodou a lidskými vztahy. Stejně jako autorka volají díla po spolupráci, rovnosti a udržitelném přístupu k životu. Spolu s výstavou Zsófie Keresztes začíná v Galerii Lázně Liberec také přehlídka prací studentů Ateliéru keramiky a porcelánu pražské UMPRUM. Zatímco sochy maďarské umělkyně jsou k vidění do 1. června, druhá zmíněná výstava potrvá jen do 30. dubna.

Dutý kmen stromu evokující pramen vlasů, zdvojené můry s keříky místo křídel nebo klečící ženské torzo s piknikovým košem. To jsou příklady soch, které můžou diváci liberecké galerie vidět na nové výstavě s názvem Trembling Empire, v překladu Třesoucí se říše. Jejich autorka – maďarská výtvarnice Zsófia Keresztes – se inspirovala přírodou, zejména lesními motivy a tvary, aby reflektovala mateřství, ženství, rodinu a jejich spojení s přírodním světem, jehož rovnováha je dennodenně ovlivňována lidským jednáním.

Například u sochy dutého kmene stromu autorka vycházela z anatomického modelu pramene vlasů. Pohrává si s absurditou, kdy jsou křehké vlasy spleteny do stabilního kmene stromu. I když zdánlivě vypadá jako mrtvý, pro kolonie dalších živých i neživých bytostí je útočištěm. A i na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování jednoho z nejdůležitějších ekosystémů na planetě, lesa.  Lidé ho vnímají jako prostor mezi kulturou a přírodou a Keresztes prostřednictvím svých soch poukazuje na to, jak důležitá je jeho ochrana a péče o něj,“ vysvětluje kurátorka výstavy Tea Záchová.

Zmíněné zdvojené můry s keříky místo křídel jsou zase inspirovány ženskými ňadry při kojení, která jsou tvořena mléčnými žlázami plnými buněk produkujícími mléko pro dítě. Klečící ženské torzo s piknikovým košem pak evokuje péči o druhé, ale zároveň navozuje pocit emocionální zátěže skrze scénu z osamělého pikniku. Všechny sochy na výstavě jsou vytvořeny z mozaiky, Keresztes k ní ale tentokrát přidala materiál, s nímž už běžně nepracuje – textilii. „Látka dodává sochám vnitřní křehkost a intimitu, díky čemuž je tvůrčí proces osobnější a intimnější. Textilie jsou ručně sešívané, což mi pomohlo se znovu napojit na pocity blízkosti a péče, které jsem ve svých dřívějších pracích postrádala. Mozaika sice u soch zůstává klíčovým prvkem, ale díky textilu díla působí daleko otevřeněji, jako by odhalovala svou zranitelnější, vnitřní vrstvu, “ dodává umělkyně.

Liberecké galerii byla série osmi soch vytvořena přímo na míru. Jejich tvorba zabrala zhruba 2 roky, od návrhů, prozkoumání tématu až po realizaci. Pro Zsófii Keresztes je výstava v Liberci z hlediska České republiky teprve druhým sólovým počinem (poprvé vystavovala v roce 2018 v pražském Karlin Studios). Opomine-li se tento projekt, Zsófie Keresztes byla v Čechách doposud pouze součástí skupinových výstav, popřípadě dialogu mezi dvěma autorkami. Poprvé se tu představila už za dob svých studií, a to na kontroverzní výstavě Otty M. Urbana, Decadence Now! v roce 2010.

„Galerie Lázně přiváží svému uměnímilovnému publiku řadu zajímavých umělců, které návštěvníci vítají s mimořádným zájmem. Samozřejmě mě to velmi těší a věřím, že i v případě Zsófie Keresztes tomu nebude jinak“, říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu a cestovní ruch Libereckého kraje.

K výstavě v Galerii Lázně Liberec je připraven bohatý doprovodný program. Kromě komentovaných prohlídek proběhne také double talk s umělci ovlivněnými Zsófií Keresztes, herna pro nejmenší děti, výtvarná dílna a mnoho dalšího. Na památku si mohou návštěvníci galerie koupit některý ze suvenýrů s motivem výstavy, například růžovou síťovku či vzorovaný sešit, nebo katalog, který byl k výstavě vydán. Díla maďarské umělkyně jsou v Liberci k vidění do 1. června.

Vedle Zsófie Keresztes se v galerii na konci února představí také studenti Ateliéru keramiky a porcelánu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Jejich výstava představuje výběr ze dvou klauzurních zadání, které zpracovávali v loňském roce - Porcelánový pokoj a Štěstí. „Zatímco zadání zimního semestru pracovalo s konkrétní historickou referencí porcelánového pokoje, který slouží jako koncepční rámec pro reflexi sociálních fenoménů, historických technologií a předmětů, jenž se s ním pojí, v letním semestru byli studenti zase vyzváni, aby ve své práci reflektovali způsob, jakým se umělecké/řemeslné dílo stává nástrojem sdílení štěstí,“ poznamenává kurátor výstavy a vedoucí Ateliéru keramiky a porcelánu Milan Pekař. Prezentace studentské tvorby v Lázních potrvá do 30. dubna.

 

Tento web používá soubory cookie.
Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli, nebo které shromáždili při vašem používání jejich služeb.
Zakázat vše
Upravit jednotlivě
Povolit vše