Záměrem výstavy Kresba 19. století ze sbírky Západočeské galerie v Plzni, která se uskuteční od 16.února do 2.dubna v přízemí Oblastní galerie v Liberci, je umožnit liberecké veřejnosti opět po delší době setkání s českou výtvarnou kulturou 19. století, jež není trvale zastoupená ve stálé expozici galerie.
Západočeská galerie v Plzni vlastní rozsáhlou sbírku kreseb 19. století, kterou bylo nutno kvůli prezentaci rozdělit do dvou dílů. První díl, který představujeme, obsahuje kresby autorů narozených do 70. let 19. století. Do druhého dílu byli zařazeni autoři, jejichž tvorba náleží době přelomu 19. a 20. století. Výstavy kreseb nesou v sobě určitou výlučnost, která je daná citlivostí papíru na světlo. Dlouhodobé působení světla papír narušuje, často způsobuje nevratné změny a proto je trvání výstav kreseb vždy časově ohraničené. Ze stejného důvodu nebývají kresby součástí stálých expozic a i prezentovaný plzeňský soubor bude vystaven jenom šest týdnů než se vrátí zpět do depozitáře.
Největším přínosem kultury 19. století byla oscilace mezi romantickým a pozitivisticky laděným vnímáním světa. První z nich, jenž klade důraz na citovou složku člověka, přináší do výtvarného umění zájem o krajinomalbu a přírodní detail, žánr a historickou malbu s důrazem na národní sebeuvědomění. Druhý, spíše racionální, zdůrazňuje realistické tendence v zobrazování. Výstava dokumentuje pomocí kreseb v kostce celý vývoj českého malířství 19. století. Návštěvníci mohou zhlédnout soubor prací Mikuláše Alše, vynikajícího kreslíře a představitele generace Národního divadla. Soubor obsahuje ilustrace Rukopisu královedvorského, návrhy na sgrafitovou výzdobu staveb, ilustrace národních písní a řadu drobných perokreseb. Klasikové české malby jsou zastoupeni Josefem Navrátilem (dekorativní kvaš Narcisy), Josefem Mánesem (figurální akvarely vyjadřující obdiv k italskému umění) a Juliem Mařákem (měkké uhlové kresby lesních zákoutí). Mezi pracemi českých umělců působících v zahraničí, Vojtěcha Hynaise a Luďka Marolda, jsou návrhy na užitou grafiku (plakáty, diplomy, vinné lístky), kresby tužkou, uhlem a akvarelové studie. Za zmínku stojí i konvolut akvarelových kreseb architektury Václava Jansy a pastelové studie malíře plzeňského regionu Augustina Němejce.
Přesto, že od vzniku děl uplynulo přibližně sto až stopadesát let, některá zůstávají živou ukázkou okouzlení člověka tvary a barvami vnějšího světa, jiná nabízejí radost z ocenění tvůrčí řemeslné dovednosti. K výstavě byl vydán katalog.